hand met geld plaatje

Geschiedenis

De geschiedenis van De Wartburg begint omstreeks 1470 met het ontstaan van Stichting het Sint Elisabethsgasthuis in Deventer. Het Sint Elisabethsgasthuis is vernoemd naar Elisabeth van Thüringen die haar leven wijdde aan liefdadigheid. Ze ondersteunde de armen en verpleegde de zieken. Het Sint Elisabethgasthuis beheerde ook het geld van patiënten die dit zelf niet konden. De stichting gaf patiënten bijvoorbeeld wekelijks zakgeld. Omdat dit eigenlijk geen taak is voor een ziekenhuis ging het Sint Elisabethgasthuis op zoek naar een alternatief. Voor de patiënten was het belangrijk dat hun geld goed en deskundig beheerd werd. In 1994 is daarom Stichting De Wartburg opgericht om als onafhankelijke instantie het geld van patiënten te beheren. De Wartburg nam de taak van vermogen- en inkomensbeheerder van het Sint Elisabethsgasthuis over. De Wartburg doet dit nu nog steeds. De naam van Stichting De Wartburg komt van het kasteel De Wartburg in Eisenach Duitsland, hier woonde Elisabeth van Thüringen.
(foto toevoegen van Elisabeth van Thuringen)